Esben Weile Kjær træder ind i museets brutalistiske univers med et humoristisk, popkulturelt og queer-inspireret modsvar.
Udstillingen Rainbow Tornado byder på en maksimalistisk intervention, hvor store mængder glimmer og fantasi udfordrer det monumentale og maskuline i Tegners univers, regnbuefarver og tryllestave.
Hjertet i udstillingen er en 10 meter høj spiralskulptur, dækket af glitrende regnbuefarver placeret i museets ikoniske ottekantede hovedsal. Med spiralen trækker Esben Weile Kjær på barndommens eventyr og popkulturens spektakel.
Udstillingens hovedgreb er inspireret af tornadoens destruktive kraft og regnbuen som et magisk drømmeunivers hvor håbet om lys efter uvejr og skatten for enden hersker. Weile Kjær er optaget af, hvordan de to former spejler hinanden, og samtidig repræsenterer vidt forskellige verdener – den ene kaotisk og altødelæggende, den anden glamourøs og ophøjet.
Ud over spiralskulpturen rummer udstillingen fire værker – skulpturer i blankpoleret stål, der forestiller djævle og tryllestave. "Jeg vil skabe et humoristisk sammenstød mellem Tegners alvorstunge, brutale univers og en naiv, poppet fantasi. En popkulturel queer-tornado, der får os til at se Tegners værker i et nyt lys – mindre kønnede, mindre alvorlige," siger Esben Weile Kjær.
For Weile Kjær repræsenterer glitter både transformation, fest og det forfængelige. Materialet har spillet en central rolle i parader, hvor det bruges som et stærkt visuelt greb til at formidle alvorlige budskaber i en mere positivt ladet form – som en trojansk hest.
På samme måde har tider præget af usikkerhed ofte før ført til kunstneriske og kulturelle opbrud - som i Berlin i1930’erne, hvor nattelivets dekadence og festkultur blev en modreaktion på politisk og økonomisk utryghed. Rainbow Tornado trækker tråde til denne tradition ved at bringe farver, glimmer og lethed ind i Tegners univers.
"Glitter kan dække over sporene af en lang nat og samtidig gøre noget betagende og dragende. Tegner var selv dramatisk og teatralsk, og jeg vil skabe en ny form for drama i hans univers. En glitrende snekugle, der rystes og vækker nye tanker,” siger Esben Weile Kjær, mens han understreger at udstillingen ikke skal ses som en afvisning af Tegner, men som en midlertidig drejning af museets udtryk.
SE FILMEN OM UDSTILLINGEN
HER